Een gezond kerstdiner

Geschreven door sannevermeulen op . Geplaatst in eten en drinken

Tijdens de feestdagen wordt er meestal veel gegeten. Dit is natuurlijk heel gezellig en lekker, maar het volle gevoel na het eten is niet zo fijn. Je kunt daarom ook heel goed kiezen voor lichte, gezonde gerechten. Zo kun je toch lekker genieten van je kerstdiner, en toch zit je daarna niet met het volle gevoel. Voor lichte, gezonde ingrediënten voor je kerstdiner, kun je terecht bij Jan Linders. Jan Linders heeft een groot assortiment met producten, dus hier kun je al je inkopen doen voor de kerst.

Kleine porties

Als er een kerstdiner wordt bereid, wordt er meestal gekozen voor verschillende gangen. De valkuil van deze gangen is, dat het snel te veel is. Als je kiest voor meerdere gangen, kun je deze beter klein houden. Meerdere kleine gangen is namelijk veel leuker dan grote porties. Als je telkens even rust neemt tussen de kleine gangen, heb je op het einde toch genoeg gegeten.

Lichte gerechten

Ook is het goed om te kiezen voor lichte gerechten. Deze lichte gerechten hoeven helemaal niet moeilijk zijn om klaar te maken. Een goede manier om lichte gerechten met een gezonde bereidingswijze te maken, is door deze te stomen. Gestoomde kabeljauw is bijvoorbeeld een perfect gerecht voor de feestdagen. Een heerlijk recept voor gestoomde kabeljauw is om deze te bestrooien met zout en peper en hierna te omwikkelen met plakjes katenspek en linten komkommer. Als je dit nu stoomt, krijg je een heerlijke vis. Je kunt je vis afmaken met een lekker sausje van rucola, basilicum, citroensap en visbouillon. Als je de vis serveert, kun je er nog wat tomatenblokjes overheen strooien. Zo heb je een heerlijk hoofdgerecht, wat ook nog eens gezond is. Voor de bijgerechten kun je bijvoorbeeld kiezen voor salades en groentegerechten. Je kunt bijvoorbeeld de gebakken aardappels, aardappelpuree of pasta goed vervangen door geroosterde pompoen. Heel origineel en ook nog eens erg lekker. Om de pompoen klaar te maken moet je deze in parten verdelen. Hierna kun je wat salie fijnhakken en dit omscheppen met de pompoenparten, knoflook, olie, paprikapoeder, zout en peper. Dit kun je in de oven gaar roosteren en hierna garneren met salie. Helemaal niet moeilijk om te maken dus, maar wel heel lekker.

Eten

Natuurlijk ligt het volle gevoel na het eten niet alleen aan de gerechten. Ook je manier van eten heeft hier veel invloed op. Als je snel veel eet, merk je nog niet dat je vol zit. Even daarna zul je je echter propvol voelen. Het is dus belangrijk om rustig te eten. Als je rustig eet, goed kauwt en geniet van iedere hap, eet je minder snel te veel. Je eet namelijk heel bewust, waardoor je je ook beter bewust wordt van het volle gevoel dat je krijgt. Zo kun je dus op tijd stoppen. Verder kan het ook helpen om te wandelen. Wandelen of rustig bewegen is namelijk goed voor de spijsvertering. Hierdoor blijf je minder met een vol gevoel zitten.

 

Voor de gezonde ingrediënten van jouw kerstdiner kun je bijvoorbeeld terecht bij Jan Linders. Jan Linders heeft een uitgebreid assortiment, dus er zit altijd wel iets bij wat naar je zin is.